Gemensam analys – varför, vad och hur?

I det här blogginlägget kommer jag att resonera om hur vi kan tänka om analys som en del i arbetet med att utreda behov av särskilt stöd. Varför det är viktigt, vad det innebär och hur det kan genomföras. Vi vet att en utredning består av två delar; dels en kartläggning av en elevs skolsituation…Fortsätt läsa Gemensam analys – varför, vad och hur?

Tankar om tillgänglig utbildning

Den här veckan hade jag förmånen att få föreläsa vid Kompetentos konferens Specialpedagogiskt Forum under temat Inkluderande skola och tillgänglig utbildning. I det här inlägget delger jag några tankar från föreläsningen, men även nya tankar som föddes i mötet med kloka och kunniga konferensdeltagare. För att barn och unga ska utvecklas så långt som möjligt…Fortsätt läsa Tankar om tillgänglig utbildning

Överlämningar med kontextuellt fokus

I ett av mina tidigare inlägg skrev jag om överlämningsmöten och hur viktigt det är att vi låter dessa möten bli tillfällen då vi lär av varandra. Detta för att ta vara på kunskaper som gynnar och gagnar elevers hälsa, lärande och utveckling. Om vi låter våra överlämningstillfällen bli till möten som har ett fokus…Fortsätt läsa Överlämningar med kontextuellt fokus

Överlämningar

Pedagogisk information riskerar att gå förlorad för barn och elever i behov av särskilt stöd, vid övergångar inom och mellan olika skolformer. Den här slutsatsen går att läsa i Skolverkets allmänna råd kring övergångar. Orsakerna till varför viktiga information försvinner på vägen kan vara många. Det finns heller ingen enkel lösning för att eliminera risken.…Fortsätt läsa Överlämningar